Konferencija o Reformi nastavnih planova i programa u srednjem stručnom obrazovanju u BiH (VET) “: Pregled napretka u okviru Torinskog procesa 2012

U Banja Luci je 26. aprila 2012. godine pokrenut novi ciklus Torinskog procesa za BiH (Torinski proces 2012). Evropska Trening Fondacija (ETF) je u saradnji sa Delegacijom Evropske unije u Bosni i Hercegovini i uz predsjedavanje Ministarstva civilnih poslova BiH kao koordinatora procesa i Odjeljenja za srednje i stručno obrazovanje Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje organizovala je skup u Banja Luci pod nazivom: „Reforma nastavnih planova i programa u srednjem stručnom obrazovanju u BiH (VET) “: Pregled napretka u okviru Torinskog procesa 2012“

Torinski proces 2012 u BiH podržava kreiranje politika na temelju dokaza i informacija u BiH, u svrhu unapređenja doprinosa održivom razvoju VET-a, a posebno konkurentnosti i socijalnoj koheziji. On treba da doprinese unapređenju kapaciteta za sveobuhvatnu analizu VET sistema i politika, i za strateško planiranje. U okviru sadašnjeg ciklusa Torinskog procesa u 2012. godini će se organizirati niz aktivnosti koje se temelje na prioritetima utvrđenim u okviru Torinskog procesa iz 2010. godine. Fokus ovih aktivnosti će biti na facilitiranoj procjeni napretka u izradi Osnova kvalifikacijskog okvira i Nastavnog plana i programa za srednje stručno obrazovanje i obučavanje, te na ciljanim diskusijama među relevantnim interesnim stranama. Rezultat Torinskog procesa 2102 će biti izvještaj sa informacijama o kreiranju politika na temelju dokaza u oblasti srednjeg strčnog obrazovanja i obučavanja.

U ETF-ovom izvještaju o Torinskom procesu iz 2010. godine za BiH se naglašava da je reforma obrazovanja dugotrajan proces i da se reforma srednjeg stručnog obrazovanja i obučavanja, koja je dio tog sistema, treba nastaviti kako bi se ispunili zahtjevi tržišta rada, te poboljšao pristup obrazovanju i socijalna inkluzija. Osim toga, u odnosu na nastavne planove i programe u srednjem stručnom obrazovanju i obučavanju u izvještaju je data glavna preporuka:

“3. Nastaviti sa prilagođavanjem i revizijom standarda obuke i nastavnih planova i programa kako bi se obuhvatila sva postojeća zanimanja. U ove procese sistematski uključivati nastavnike, pružatelje obuke (trenere) i direktore iz oblasti srednjeg stručnog obrazovanja i obučavanja.”

U BiH su od 2010. godine postignute značajne promjene u oblasti obrazovanja i obučavanja. Nakon dugotrajnog procesa dijaloga o poiltikama u kojem su sudjelovala sva ministarstva nadležna za obrazovanje u BiH i koja su podržala izradu Kvalifikacijskog okvira, Vijeće ministara BiH je u martu 2011. godine usvojilo Osnove kvalifikacijskog okvira. Također, postignut je i napredak u institucionalnom razvoju, gdje je u 2011. godini u Agenciji za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i u VET odjelu Agencije u Banja Luci uposleno novo osoblje. Sa novim osobljem Agencija je u stanju da se uključi u razne aktivnosti koje su u vezi sa provedbom reformi u obrazovanju i u stručnom obrazovanju i obučavanju. Naredni koraci  će obuhvatiti ciljani fokus na reformu nastavnih planova i programa u stručnom obrazovanju i obučavanju, Osnove kvalifikacijskog okvira i dalju razradu koncepata modularnog stručnog obrazovanja i obuke na temelju ishoda učenja.
Cilj sadašnjih i budućih reformi u BiH je jačanje obrazovanja i obuke za socio-ekonomski razvoj i integraciju u evropsko obrazovno područje. Integracija obrazovanja i obuke se provodi kroz obezbjeđenje zakonskog institucionalnog razvoja sistema i uvođenja raznih standarda u VET, što će omogućiti slobdno kretanje učenika i radne snage iz BiH kroz zemlje Evrope. U tom kontekstu, fokus ovog skupa je na dostignućima raznih institucija u vezi sa širim okvirom VET reformi i na pregledu napredka pomoću metodologije Torinskog procesa, a čiji je fokus na nastavni plan i program u srednjem stručnom obrazovanju i obučavanju. Posebna pažnja je posvećena najnovijim kretanjima u zemlji, ulozi različitih institucija u procesu reformi stručnog obrazovanja i obučavanja, a posebno učešću socijalnih partnera i drugih interesnih strana u širi okvir dijaloga o politikama. Učesnicima su predstavljena i iskustva iz Slovenije, kao zemlje članice EU, a koja se odnose na „ Nastavne planove i programe u stručnom obrazovanju i obučavanju i njihova uloga u lokalnom razvoju“.

Prema tome, ovaj skup je organiziran u cilju daljeg jačanja svijesti među ključnim akterima u BiH o doprinosu kreiranja politika na temelju dokaza i informacija u reformi stručnog obrazovanja i obučavanja. Ciljevi skupa su:

– predstaviti različite alate, metode i pristupe koji se koriste u reformi nastavnog plana i programa u stručnom obrazovanju i obučavanju; razgovarati o njima, i – prilagoditi njihov potencijal za poboljšanje procesa reforme stručnog obrazovanja i obučavanja;

– razmjeniti naučene lekcije u reformi stručnog obrazovanja i obučavanja sa zemljama članicama EU, kako bi se ojačala faza provedbe u BiH;

– sagledati napredak u reformi nastavnog plana i programa stručnog obrazovanja i obučavanja, u odnosu na metodologiju Torinskog procesa, a pregled napredka uvrstiti u naredni izvještaj o torinskom procesu za BiH (2012);

– razraditi i dogovoriti se o narednim koracima u cilju napredka reforme nastavnog plana i programa stručnog obrazovanja i obučavanja u kontekstu opće VET reforme u BiH.  

Skupu su prisustvovali predstavnici vlasti u BiH, entiteta, kantona, Distrikta Brčko nadležni za obrazovanje, Odjeljenja za stručno obrazovanje i obuku Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje u BiH, zavoda za obrazovanje odraslih RS, udruženja direktora VET škola, predstavnici ministarstava za rad, zavoda za zapošljavanje, asocijacije poslodavaca BiH, sindikata, pedagoških zavoda, pružatelja obuke, NVO-a koji se bave stručnim obrazovanjem i obukom, predstavnici donatorskih projekata, itd.

Europa.ba