Kako oživjeti stolarstvo u Bosni i Hercegovini

Piše: Stasha Igrutinovic, EBRD

EBRD i EU podržavaju Artisanov širenje posla na strano tržište

Zahvaljujući povoljnom geografskom položaju i izobilju repromaterijala, postoji bogata tradicija obrade drveta u Bosni i Hercegovini. Ne čudi onda da ova zemlja koja je većinom prekrivena šumom daje svjetski poznate proizvode od drveta.

Jedan od poznatih proizvođača visoko kvalitetnog namještaja je i Artisan. Od skromnih početaka u porodičnoj radionici do svjetske slave, Artisanov uspon ka vrhu simbolizuje vrhunac ljubavi prema obradi drveta koja je njegovana preko 50 godina.

Fadil Čostović, osnivač Artisana ponosno prepričava kako mu je finansiranje od strane EBRD-a i fonda Evropske Unije (EU) Western Balkan Enteprise Development and Innovation Facility (WB EDIF) pomoglo da uspije.

Kako izgraditi vanvremenski brend

Za proizvodnju nameštaja, Artisan koristi ručni rad i upotrebljava orahovinu, kesten, hrast, trešnju i javor. Fabrika snabdjeva svoje vjerne mušterije u Republici Koreji, u HolandijiBelgijiŠvajcarskoj i Njemačkoj.

Fadil je proveo svoje djetinjstvo posmatrajući svog dedu kako radi u porodičnoj radionici. To je doprinijelo da osnuje sopstveno preduzeće 2007. godine sa samo 15 zaposlenika.

Kako steći know-how

”Kada je u pitanju razvoj našeg preduzeća, prepreka je bilo jako puno i moglo bi se reći da gotovo nismo ili smo malo pomoći dobili na našem razvojnom putu’’, ističe Fadil.

”Sigurno je da smo imali tehničko i stručno znanje da proizvedemo namještaj ali su nam nedostajali odgovarajući prodajni kanali. Takođe smo trebali znanja u identificiranju međunarodnih standarda koje trebamo implementirati.”

Kako zaposliti dobre stručne stolare u relativno novu firmu, kako izgraditi vlastiti identitet, i kako osvojiti strana tržišta i naći dobre prodajne agente su neki od poznatih izazova sa kojima se mala artisanska preduzeća suočavaju tokom svog rasta i razvoja.

U 2016. Artisan je stupio u kontakt sa EBRD-om sa ciljem da proširi proizvodnju i poveća prodaju. Zahvaljujući finansiranju od strane EU, Artisan je dobio konsultanta sa kojim je analizirao sve detalje vezane za širenje proizvodnje iz pretrpanog prostora.

Njihovi napori ka privrednom rastu dobili su novi zamah kada je Evropska Unija obezbedila kupovinu CNC mašina – kompjuteri programirani za automatizaciju drvosječenja za unaprjeđenje njihovog proizvodnog kapaciteta.

U međuvremenu, Artisan je imao priliku da se upozna sa Ruđer Novak-Mikulovićem, slavnim industrijskim dizajnerom iz Hrvatske koji je posjetio Artisanovu fabriku 2018. da bi razmotrio mogućnost nove linije ”Insan”. Na osnovu  maketa, tehničkih crteža, i istraživačkih radova koji su sprovedeni uz pomoć EBRD-a, Artisan je razvio čitavu kolekciju inspirasanu Ruđerovim kreacijama.

Ručni rad i inostrano tržište

Danas se 95 posto Artisanovih proizvoda  prodaje na stranom tržištu.  Artisan je povećao svoj prihod, što je omogućilo zapošljavanje većeg broja kvalifikovanih radnika. Na kraju 2018. godine Artisan je brojio 155 radnika u cijelom timu.

Od Meksika do Singapura, Artisanovi proizvodi se mogu naći u radnjama po celom svetu, od kojih neke isključivo prodaju Artisanov namještaj.

”Dobijanje Red dot nagrade na međunarodnom sajmu unutrašnjeg uređenja IMM Cologne,  sigurno je jedan od naših najvećih uspjeha’’, kaže Fadil.

”Istovremeno i naš rad na projektima u SAD-u, AustralijiKini, kao i biti u situaciji imati Starbucks kao svog kupca, demonstrira da su naši napori imali dalekosežan efekt, a tu je i značajna podrška EBRD-a.”

***

Ovaj tekst je originalno objavljen na www.ebrd.com