Mediji i javni ugled: predstavljeni nacrti zakona o transparentnosti medijskog vlasništva i oglašavanja

Za razliku od zemalja Evropske unije, Bosna i Hercegovina do sada nije imala  sveobuhvatan zakon o oglašavanju niti je na bilo koji način riješila pitanje transparentnosti medijskog vlasništva i medijskog pluralizma” zaključak je završne konferencije projekta “Mediji i javni ugled”, na kojoj je predstavljen nacrt zakona za regulisanje transparentnosti medijskog vlasništva, pluralizma informacija i oglašivačkog tržišta u Bosni i Hercegovini.

Postojeći zakoni i propisi primarno reguliraju druge oblasti, te se samo  jednim svojim dijelom odnose na oblast medijskog oglašavanja i finansiranje medija javnim novcem. Dodatno, zakoni nisu usaglašeni na cijelom teritoriju BiH, a u pojedinim segmentima i u praksi djeluju čak i kontradiktorno, rečeno je na konferenciji.

Projekat “Mediji i javni ugled”, koji finansira Evropska unija u Bosni i Hercegovini, ima za cilj promovisati transparentnost medijskog vlasništva i legitimnih obrazaca finansiranja medija i oglašavanja u Bosni i Hercegovini. Projekat provodi konzorcij kojeg čine Udruga/udruženje BH novinari, Fondacija Mediacentar, Vijeće za štampu i online medije u BiH i NVO  JaBiHEU.

Vladimir Pandurević, program menadžer Delegacije EU u BiH, naglasio je da su ova dva nacrta zakona proistekla iz civilnog društva i da su u njegovoj izradi sudjelovali medijski praktičari, koji najbolje znaju šta je potrebno u sektoru medija. „Javni ugled medija nosi teret društva, što znači – kakvo nam je društvo, takvi su nam mediji. Prostora za poboljšanje ima, ali se prvo mora raditi na društvu. Dva nova zakona bi trebalo da uvedu evropske standarde u domen  medijskog djelovanja“ istakao je Pandurević.

Advokatica i ekspertica Vijeća Evrope iz Zagreba Vesna Alaburić, koja je radila na nacrtu zakona,  ističe da najveći problem predstavljaju internet portali i da je jako bitno obavijestiti javnost o vlasništvu medija, kako bi mogla procijeniti dobijene informacije. “Cjelokupno stanje na medijskom tržištu naprosto finansijski nije dovoljno dobro da bi se osiguralo stabilno poslovanje medijskih izdavača, a ako oni ne mogu stabilno poslovati,  onda  ni radni uvjeti novinara,  ni prostor njihove slobode nije dovoljno velik,“  smatra Alaburić.

Ministar saobraćaja i komunikacija BiH Ismir Jusko je istakao važnost saradnje državnih institucija, vladinih i nevladinih organizacija u donošenju posebnih zakonskih rješenja, a dokaz za to su nacrti zakona koji su danas predstavljeni.

“Ovi zakoni će promijeniti dosta toga u medijskom prostoru i ministarstvo aktivno učestvuje u izradi zakona, ali ne znamo da li će drugi politički faktori biti saglasni u konačnici i ne možemo uticati na to, ali se nadamo da će zakon dobiti podršku,“ rekao je Jusko naglasivši da sve što je produktivno i može imati pozitivan ishod na terenu, treba podržati.

Nacrt zakona o transparentnosti vlasništva i zaštiti medijskog pluralizma u BiH i Nacrt zakona o oglašavanju u BiH trebalo bi u narednom periodu da budu upućeni u parlamentarnu proceduru.

U dvije i pol godine implementacije  projekta, Konzoricij je organizirao 18 događaja, na kojima je učestvovalo više od 500 novinara, urednika, vlasnika medij , predstavnika vlasti, oglašivačke industrije i akademske zajednice, međunarodne zajednice i ciivlnog sektora. Vođena je i medijska kampanja u okviru koje je objavljeno 3 TV i 5 radijskih emisija, organizirana su 4 radio mosta, 13 reklamnih sadržaja te preko 100 tematskih i analitičkih tekstova, 15 izdanja biltena E-. novinar te više od 300 medijskih izvještaja o aktivnostima Konzorcija.