EU investira dodatnih 12.5 miliona eura jer je pomoć u oporavku od poplava i dalje potrebna

Skoro četiri godine nakon katastrofalnih poplava koje su pogodile Bosnu i Hercegovinu, lokalne zajednice i dalje se bore sa prevazilaženjem posljedica koje je ostavila ova prirodna nepogoda. Novi projekat vrijedan 15 miliona eura, koji finansira Evropska unija u iznosu od 12.5 miliona eura, u saradnji sa entitetskim i lokalnim vlastima, te Razvojnim programom Ujedinjenih nacija (UNDP) u BiH, ima za cilj da im pomogne u toj borbi.

“Mi smo imali poplavu epskih razmjera” prisjeća se Stanko Vincetić, načelnik općine Orašje. “Od cijelog teritorija općine, ostala je jedino gradska jezgra, sve ostalo je bilo pod vodom”. Samo u općini Orašje, koja broji oko 21.500 stanovnika, više od 2.180 stambenih objekata je oštećeno te 2014. godine. Predstavljalo je to ogromnu štetu za zajednicu čije se stanovništvo tek nedugo prije uspjelo oporaviti od ratnih dejstava iz devedesetih.

“Materijalne posljedice neće biti izbrisane u narednih 50 do 100 godina. Toliku materijalnu štetu nadoknaditi, za takvo nešto trebaju raditi generacije. Nažalost” govori načelnik Vincetić.

Danas, Orašje je jedna od 44 općine i grada koji učestvuju u drugoj fazi Programa za oporavak od poplava, programa koji je osmišljen kako bi pomogao oporavak zajednica kroz stambeno zbrinjavanje i ekonomsko osnaživanje najugroženijih domaćinstava. Kroz program će biti izgrađene ili sanirane stambene jedinice za više od 2.800 osoba, dok će 555 domaćinstava dobiti pomoć u oblasti poljoprivredne proizvodnje, pokretanja malih biznisa i zapošljavanje u privatnom sektoru.

Pored aktivnog učestvovanja u svim aktivnostima ovog programa, općine i gradovi će dati i svoj financijski doprinos za izgradnju novih stambenih jedinica. Za svaku novu stambenu jedinicu, općina ili grad će izdvojiti 5.000 KM iz svog budžeta, te osigurati zemljište za izgradnju, osnovnu komunalnu infrastrukturu i građevinske dozvole.

“Vjerujemo da ćemo kroz ovaj Program i preostalom dijelu građanstva, koje nije uspjeli osposobiti svoje objekte da mogu u njima kvalitetno stanovati, uspjeti riješiti problem. Zahvalan sam što je osmišljen jedan takav projekat” kazao je načelnik Vincetić.

Prva faza ovog Programa, provedena od 2014. do 2016. godine, pokazala je veliki uspjeh poboljšavajući kvalitet života za 610.000 ljudi diljem Bosne i Hercegovine. Općina Orašje učestvovala je u toj prvoj fazi, tokom koje su obnovljene putne komunikacije, kantonalna bolnica, pet škola, 299 stambenih jedinica, te pružena podrška poljoprivrednicima.

Druga faza Programa, vrijednosti 15 miliona eura, započela je u septembru 2017. godine. U oktobru je otvoren Javni poziv za izbor korisnika pomoći za izgradnju ili sanaciju stambenih objekata na koji se prijavilo 3.950 domaćinstava iz 44 općine i grada iz oba entiteta. Skoro jedna trećina aplikacija, njih 1.126, pristiglo je iz Bijeljine, pokazujući da je potreba za pomoći u oporavku u ovog gradu i dalje ogromna.

“Najduže je u Bijeljini trajalo vanredno stanje: puna dva mjeseca” govori gradonačelnik Bijeljine, Mićo Mićić. “U gradu je bila šteta oko 200 miliona evra. Imali smo oko 15.000 potopljenih objekata.”

Kao i Orašje, i Bijeljina je učestvovala u prvoj fazi Programa za oporavak od poplava. U gradu je sanirano 869 stambenih jedinica; obnovljeno i opremljeno deset škola i jedna predškolska ustanova; obnovljen vodovodni sistem; pružena pomoć malim i srednjim preduzećima kroz financijske grantove; itd.

Na pitanje o važnosti ovog Programa za zajednicu, gradonačelnik Mićić odgovara da je on bio „izuzetno važan”. „Bila je dragocjena ta prva pomoć, da se ljudi prehrane i da se sačuvaju od većih problema. Nakon toga je dragocjena bila pomoć i za kuće, za renoviranje i za popravku“ govori Mićić.

Program za oporavak od poplava implementira UNDP u BiH, zajedno sa Međunarodnom organizacijom za migracije (IOM), Arbeiter-Samariter-Bund (ASB), Hilfswerk International Austria (HWA) i partnerskim općinama i gradovima. Program se provodi na području općina i gradova: Banja Luka, Bijeljina, Bratunac, Brod, Cazin, Doboj, Doboj Istok, Domaljevac-Šamac, Donji Žabar, Goražde, Gračanica, Gradiška, Jezero, Kakanj, Kalesija, Kostajnica, Laktaši, Lopare, Maglaj, Modriča, Novi Grad, Odžak, Orašje, Petrovo, Prijedor, Prnjavor, Sapna, Srbac, Srebrenik, Šamac, Šekovići, Šipovo, Teslić, Tešanj, Travnik, Tuzla, Ugljevik, Vareš, Vlasenica, Vogošća, Zavidovići, Zenica, Zvornik i Žepče.