Sigurnosna unija: Evropski sistem za informacije i odobravanje putovanja – pitanja i odgovori

Sigurnost je stalna tema od počeka mandata g. Junckera u Komisiji, od Političkih smjernica predsjednika Junckera iz jula 2014.g. do posljednjeg obraćanja pod nazivom Govor o stanju u Uniji u septembru 2016.g.

U svom obraćanju, predsjednik Juncker je objavio da će do novembra Komisija izraditi prijedlog Evropskog sistema za informacije i odobravanje putovanja (ETIAS), automatskog sistema kojim će se odrediti kome će biti dozvoljeno putovanje unutar Evrope. Prijedlog Komisije za uspostavljanje ovog Sistema prvi je planirani rezultat prioriteta za akciju utvrđenih u Smjernicama iz Bratislave.

Šta je Evropski sistem za informacije i odobravanje putovanja (ETIAS)?

ETIAS će biti automatski IT sistem za utvrđivanje rizika povezanih s putovanjem građana izuzetih od obaveze posjedovanja vize u šengenski prostor. Svi državljani trećih zemalja koje su izuzete od obaveze posjedovanja vize, a koji planiraju putovati u šengenski prostor, prije putovanja će morati podnijeti zahtjev za odobrenje putovanja putem ovog sistema. Informacije koje se prikupe putem sistema će, uz puno poštivanje osnovnih prava i propisa o zaštiti podataka, omogućiti prethodnu provjeru mogućeg sigurnosnog rizika ili rizika od nezakonite migracije.

Odobrenje izdato u sistemu ETIAS nije viza. Državljani zemalja za koje važi bezvizni režim i dalje će moći putovati bez vize, ali će biti u obavezi da za ulazak u šengenski prostor prije putovanja pribave odobrenje za putovanje.

Sistem će provesti prethodne provjere kako bi odlučio o izdavanju odobrenja ili odbijanju zahtjeva za putovanje u EU, a zatim izdati ili odbiti izdavanje odobrenja za putovanje. Iako konačnu odluku o odobravanju ili odbijanju ulaska u zemlju uvijek donose službenici granične službe koji provode kontrole na granici u skladu sa Šengenskim kodeksom o granicama, prethodna provjera putnika trećih zemalja koji su oslobođeni obaveze posjedovanja vize olakšat će provjere na granicama i osigurati koordiniranu i usklađenu procjenu rizika u pogledu državljana trećih zemalja, te znatno smanjiti broj slučajeva neodobravanja ulaska na graničnim prelazima.

Kako će sistem ETIAS riješiti postojeću neusklađenost podataka?

Trenutno nadležne granične službe i organi za provedbu zakona imaju veoma malo podataka o osobama koje su izuzete od obaveze posjedovanja vize – dok o osobama koje za putovanje moraju pribaviti vizu imaju podatke.

Osiguravanjem provjere svih posjetilaca prije dolaska i uvođenjem obaveze pribavljanja odobrenja za putovanje za sve državljane trećih zemalja koje su izuzete od obaveze posjedovanja vize, ETIAS će identifikovati osobe koje mogu predstavljati sigurnosni rizik ili rizik od nezakonitih migracija prije nego što zapravo dođu na granicu, a nedostatak podataka u pogledu putnika koji ne moraju posjedovati vizu riješiti prikupljanjem informacija koje bi mogle biti ključne za granične službe i organe za provedbu zakona zemalja članica.

Na koji način ETIAS dopunjava postojeće informacione sisteme za sigurnost granica?

U skladu sa strategijom ineroperabilnosti koja je predložena u Komunikaciji o sigurnijim i bržim informacionim sistemima za granice i sigurnost od 6. aprila 2016.g, ETIAS je koncipiran tako da bude interoperabilan sa postojećim sistemima, kao i sa sistemima koji se trenutno razvijaju kao što je Sistem za ulazak i izlazak (EES).

Informacioni sistem ETIAS će u najvećoj mogućoj mjeri, i kad je to tehnički izvodljivo, koristiti komponente hardvera i softvera sistema EES i komunikacionu strukturu ovog sistema. Interoperabilnost će biti uspostavljena i sa drugim informacionim sistemima u kojima će ETIAS tražiti informacije kao što su Vizni informacioni sistem (VIS), podaci Europola, Šengenski informacioni sistem (SIS), Eurodac i Evropski informacioni sistem krivične evidencije (ECRIS).

ETIAS i EES će imati zajednički prostor za pohranjivanje ličnih podataka državljana trećih zemalja, uz dodatne podatke iz zahtjeva za izdavanje odobrenja u sistemu ETIAS (kao što su podaci o prebivalištu, odgovori na pitanja o mjestu porijekla, IP adresa), a evidencija o ulasku i izlasku iz sistema EES će biti pohranjena zasebno, ali će biti povezana na ovaj zajednički i jedinstveni identifikacioni direktorij.

U kojim bazama podataka će ETIAS provjeravati podatke o putnicima?

Prilikom provjere i ocjene informacija koje dostave putnici koji su izuzeti od obaveze posjedovanja vize s ciljem izdavanja ili uskraćivanja odobrenja za putovanje, sistem će za svaki zahtjev automatski provesti unakrsnu provjeru sa sljedećim izvorima:

• Relevantni postojeći informacioni sistemi EU:
• Šengenski informacioni sistem (SIS),
• Vizni informacioni sistem (VIS),
• Podaci Europola,
• Baza podataka Eurodac,
• Predloženim budućim informacionim sistemima EU:
• Sistem ulaska/izlaska (EES),
• Evropski informacioni sistem krivične evidencije (ECRIS).
• Relevantne baze podataka Interpola:
• Interpolova baza podataka ukradenih i izgubljenih putnih isprava (SLTD),
• Interpolova baza podataka putnih isprava povezanih sa potjernicama (TDAWN),
• Te namjenska lista za nadzor ETIAS-a (koju će uspostaviti Europol).

Kako će ETIAS unaprijediti sigurnost građana EU?

Osiguravanjem ključnih informacija o sigurnosti, nezakonitim migracijama i rizicima za javno zdravlje prije dolaska osobe u šengenski prostor, ETIAS će značajno doprinijeti upotpunjavanju postojećih sigurnosnih informacija, te osigurati ključne informacije koje su organima zemalja članica neophodne za pomoć u otrkivanju mogućih problematičnih pojedinaca i poduzimanju mjera prije nego što takvi pojedinci zapravo dođu do vanjskih granica šengenskog prostora.

Konkretno, bolja i tačnija identifikacija potencijalnih sigurnosnih rizika od državljana trećih zemalja koje su izuzete od obaveze posjedovanja vize prije dolaska na vanjske granice šengenskog prostora poboljšat će otkrivanje slučajeva trgovine ljudima (naročito u pogledu maloljetnih osoba), pomoći rješavanju slučajeva prekograničnog kriminala, i općenito olakšati identifikaciju osoba čije bi prisustvo u šengenskom prostoru moglo predstavljati opasnost za sigurnost. ETIAS time doprinosi boljoj sigurnosti građana u šengenskom prostoru i unapređenju unutrašnje sigurnosti EU.

Podaci pohranjeni u sistemu ETIAS, u pogledu osnovnih prava i zaštite podataka, mogu se staviti na raspolaganje organima za provedbu zakona pojedinih zemalja i Europolu ukoliko je to neophodno radi sprečavanja, otkrivanja ili provođenja istrage o krivičnom djelu terorizma, ili drugih teških krivičnih djela, kao i radi identifikacije počinilaca krivičnog djela terorizma ili drugih teških krivičnih djela.

Kakva je razlika između šengen vize i odobrenja za putovanje iz Sistema ETIAS?

Kao prvo, odobrenje koje izdaje sistem ETIAS nije viza. Putniku iz bezviznog režima očigledno nije potrebna viza za ulazak u šengenski prostor. ETIAS neće promijeniti tu činjenicu. ETIAS je lakši, znatno jeftiniji, brži sistem koji je u većoj mjeri prilagođen potrebama posjetilaca, koji će u više od 95% slučajeva za rezultat imati pozitivan odgovor u roku od nekoliko minuta. Ovaj sistem se ne može porediti sa sistemom izdavanja šengen vize. ETIAS je neophodan i kratak postupak za sve putnike koji su izuzeti od obaveze posjedovanja vize, koji će im omogućiti da izbjegnu birokratski postupak i zadržavanje prilikom predstavljanja na granicama. Time ETIAS, osim što u potpunosti poštuje bezvizni status, zapravo i olakšava prijelaz vanjskih šengenskih granica svim državljanima zemalja koje su izuzete od obaveze posjedovanja vize, te omogućava posjetiocima iz bezviznih režima da u potpunosti koriste prednosti tog statusa.

Odobrenje za putovanje koje izdaje ETIAS ne podrazumijeva zahtjev za pribavljanje vize. Nema potrebe za odlaskom u konzulat i podnošenjem zahtjeva za izdavanje vize, nije potrebna biometrijska registracija i broj podataka koji se prikupljaju i procjenjuju je znatno manji nego prilikom postupka izdavanja vize. Dok u pravilu postupak izdavanja šengen vize može trajati do 15 dana, a u nekim slučajevima se oduži i na 30 ili 60 dana, za popunjavanje zahtjeva u sistemu ETIAS putem interneta je potrebno svega nekoliko minuta. Ovo odobrenje važi pet godina, što je znatno duže od važenja šengen vize. Odobrenje izdato u sistemu ETIAS će također važiti za neograničen broj ulazaka.

Kako ETIAS utiče na zajedničku viznu politiku?

Liberalizacija viznog režima je važno sredstvo u izgradnji partnerstva sa trećim zemljama i jačanju privlačnosti EU za poslovanje i turizam. Obavezna sistematska prethodna provjera i ocjena potencijalnog rizika u pogledu putnika izuzetih od obaveze posjedovanja vize putem sistema ETIAS, uz puno poštivanje njihovog statusa, pomoći će da se očuva i dopuni uspjeh politike EU o liberalizaciji viznog režima. Dodavanjem ovog sloja podataka i procjene rizika o posjetiocima koji ne moraju posjedovati vizu dalo bi značajnu dodatnu vrijednost postojećim mjerama za održanje i jačanje sigurnosti šengenskog prostora, a posjetiocima koji nisu u obavezi posjedovati vizu će omogućiti da u potpunosti uživaju u prednostima tog statusa.

Uz nastavak dijaloga sa trećim zemljama o liberalizaciji viznog režima, ETIAS će ojačati kapacitet EU za procjenu i upravljanje potencijalnim migrantskim i sigurnosnim rizicima s obzirom na sve veći broj putnika koji nisu u obavezi da posjeduju vizu, te istovremeno olakšati prelazak vanjskih granica šengenskog prostora. Putnici će također već u ranoj fazi imati pouzdanu naznaku o mogućnosti ulaska u šengenski prostor, što će u znatnoj mjeri smanjiti broj uskraćivanja ulaska. Ovo je značajno poboljšanje za putnike u poređenju sa postojećim stanjem.

Kako će ETIAS osigurati i garantovati poštivanje osnovnih prava i zaštitu podataka?

Prijedlog Komisije je u cijelosti u skladu sa Poveljom o osnovnim pravima i sadrži sve odgovarajuće garancije u pogledu zaštite ličnih podataka, čime je osigurano da se ETIAS razvija u skladu sa najvišim standardima zaštite podataka, naročito u pogledu pristupa koji je strogo ograničen.

Prijedlogom je također predviđeno pravo pojedinaca na pravnu zaštitu, naročito u pogledu prava na zaštitu pred sudom i nadzora nad postupcima obrade od strane nezavisnih javnih tijela.

Lični podaci u sistemu ETIAS neće se čuvati duže nego što je to neophodno u svrhu ovog sistema.

Podaci će biti pohranjeni:
• U periodu važenja odobrenja za putovanje ili,
• U periodu od pet godina od posljednjeg zabilježenog ulaska podnosioca zahtjeva pohranjenog u Sistemu ulaska i izlaska (EES) ili,
• U periodu od pet godina od posljednje odluke o odbijanju, ukidanju ili poništavanju odobrenja za putovanje.

Predloženi period čuvanja podataka iz zahtjeva podnesenih u sistemu ETIAS u pravilu će biti pet godina. Ovaj period čuvanja podataka odgovara periodu čuvanja u evidenciji sistema EES uz odobrenje za ulazak ili odbijanja ulaska izdato na osnovu odobrenja za putovanje iz ETIAS sistema. ETIAS će osigurati interoperabilnost u smislu informacione i tehnološke infrastrukture sa sistemom EES, a razvoj sistema EES i ETIAS će se provoditi zajedno i paralelno. Ova sinhronizacija perioda čuvanja neophodna je kako bi se nadležnim organima omogućilo da provode neophodne analize rizika, a osigurava jednak period čuvanja evidencije o ulasku i odobrenja za putovanje vezanih za ulaske, te istovremeno interoperabilnost između sistema ETIAS i EES.

Po isteku perioda od pet godina, spis zahtjeva i lični podaci će biti automatski izbrisani iz Centralnog sistema ETIAS.

Organi za provedbu zakona država članica i Europol će imati pristup sistemu ETIAS, pod strogo utvrđenim uslovima, u cilju sprečavanja, otkrivanja i provođenja istraga o krivičnim djelima terorizma i drugim teškim krivičnim djelima. Ovaj pristup će biti dozvoljen samo u određenim slučajevima i nakon prethodnog uvida u nacionalne baze podataka sa krivičnom evidencijom i kada se u bazama podataka Europola ne pronađu traženi podaci. Naznačeni organi i Europol trebaju zatražiti pristup sistemu ETIAS samo kada opravdano vjeruju da će im taj pristup omogućiti pribavljanje podataka koje će im u značajnoj mjeri pomoći u sprečavanju, otkrivanju ili provođenju istrage o krivičnom djelu terorizma ili drugog teškog krivičnog djela.

Prijedlogom se nacionalnim organima za provedbu zakona ili Europolu pruža efektivna garancija uvida u podatke pohranjene u centralnom sistemu ETIAS:

• Uvid u podatke pohranjene u Centralnom sistemu ETIAS-a u svrhu provedbe zakona može se dozvoliti samo u cilju sprečavanja, otkrivanja i provođenja istrage o krivičnim djelima terorizma ili drugim teškim krivičnim djelima i samo kada je to neophodno u konkretnom predmetu;
• Imenovani nacionalni organi za provedbu zakona i Europol mogu zatražiti uvid u podatke pohranjene u Centralnom sistemu ETIAS ukoliko opravdano smatraju da će takav pristup doprinijeti sprečavanju, otkrivanju i provođenju istrage o predmetnom krivičnom djelu;
• Elementi podataka koji su ograničeno relevantni za krivičnu istragu neće biti dostupni za uvid (kao što su podaci o obrazovanju i zdravstvenom stanju);
• Sud ili neki drugi nezavisni organ će provesti nezavisnu provjeru o svim zahtjevima za uvid u podatke koji su pohranjeni u Centralnom sistem ETIAS kako bi potvrdio da su ispoštovani svi strogi uslovi utvrđeni za pristup u svrhu provedbe zakonskih postupaka;
• Nacionalni organi za provedbu zakona i Europol mogu zatražiti uvid u podatke pohranjene u Centralnom sistemu ETIAS-a samo ukoliko prethodne pretrage u svim relevantnim nacionalnim bazama podataka država članica nisu dovele do tražene informacije.

Kako će ETIAS biti struktuisan?

ETIAS bi bio sastavljen od ETIAS Informacionog sistema, ETIAS Centralne jedinice i ETIAS nacionalnih jedinica.

ETIAS Informacioni sistem će sadržavati:

• Centralni sistem za obradu zahtjeva;
• Nacionalno jedinstveno sučelje u svakoj državi članici;
• Sigurnu Komunikacionu infrastrukturu između Centralnog sistema i Nacionalnih jedinstvenih sučelja;
• Javnu internet stranicu i mobilnu aplikaciju za mobilne uređaje;
• Uslugu elektronske pošte.

ETIAS Centralna jedinica će biti uspostavljena unutar Evropske granične i obalne straže, koja će njome i upravljati. Ona će činiti dio pravnog i okvira politike djelovanja Evropske granične i obalne straže.

Radeći po principu 24 sata/7 dana u sedmici, ETIAS Centralna jedinica će imati četri ključna zadatka:

• 1) osiguravati tačnost i ažurnost podataka pohranjenih u dosijeima zahtjeva i upisanih podataka;
• 2) po potrebi provjeravati zahtjeve za odobrenje putovanja u vezi s identitetom putnika, u slučajevima poklapanja informacija tokom automatskog postupka;
• 3) definisati, testirati, primijennjivati, procijenjivati i revidirati specifične indikatore rizika iz ETIAS pravila o provjeri;
• 4) provoditi redovne revizije upravljanja zahtjevima kao i u pogledu primjene ETIAS pravila o provjeri, naročito u vezi s njihovim uticajem na osnovna prava, te posebno u pogledu privatnosti i zaštite podataka.

ETIAS Nacionalne jedinice, koje rade po principu 24 sata/7 dana u sedmici, bile bi uspostavljene u svakoj državi članici a njihova glavna odgovornost bilo bi provođenje procjene rizika i odlučivanje o odobrenju putovanja po zahtjevima koji su odbijeni u automatskom procesu podnošenja zahtjeva, kao i pružanje informacija podnosiocima zahtjeva o postupku u slučaju žalbe.

ETIAS odbor za provjeru, koji će imati savjetodavnu funkciju, biće takođe uspostavljen unutar Evropske granične i obalne straže. Njega će činiti po jedan predstavnik svake ETIAS Nacionalne jedinice i predstavnik Europola, a bit će kontaktiran za pružanje savjeta u pogledu definisanja, procjene i revizije indikatora rizika kao i u pogledu primjene ETIAS nadzorne liste.

Kakva će biti uloga Europola?

Europol se, kao EU središte sigurnosnih informacija, nalazi u jedinstvenoj poziciji da objedinjava informacije koje nisu dostupne pojedinačnim državama članicama ili u drugim bazama podataka Evropske unije.

Podaci koje podnosioci zahtjeva daju u svrhu pribavljanja ETIAS odobrenja bit će provjeravani u odnosu na podatke koje ima Europol a koji se odnose na osobe za koje se postoji sumnja da su počinile ili učestvovale u počinjenju krivičnog djela, koje su bile osuđene za takvo djelo, odnosno u pogledu kojih postoje činjenice koje ukazuju na moguće izvršenje takvog djela ili se može osnovano smatrati da će počiniti takvo djelo.

Europol će takođe biti uključen u definisanje ETIAS pravila provjere, te upravljati ETIAS nadzornom listom u okviru baze podataka Europola. Osim toga, ETIAS Nacionalne jedinice će konsultovati Europol u slučaju poklapanja podataka tokom ETIAS automatske obrade s podacima koje ima Europol.

Šta je ETIAS nadzorna lista?

ETIAS nadzorna lista, koju će uspostaviti i kojom će upravljati Europol, sadržavat će podatke o osobama koje su osumnjičene da su počinile ili su učestvovale u počinjenju krivičnog djela ili osobama u pogledu kojih postoje činjenice koje ukazuju na počinjenje krivičnog djela, odnsno za koje se može opravdano smatrati da su počinile takvo djelo.

Nadzorna lista će biti sastavljena na osnovu:

• (1) UN liste ratnih zločinaca;
• (2) informacija koje se odnose na terorističke napade ili druga teška krivična djela, a koje pružaju države članice;
• (3) informacije koje se odnose na terorističke napade ili druga teška krivična djela a koje su pribavljene putem međunarodne saradnje.

Kakva će biti uloga Eu-LISA-e?

Eu-LISA, Agencija Evropske unije za operativno upravljanje opsežnim informacionim sistemima u oblasti slobode, sigurnosti i pravde će razviti ETIAS Informacioni sistem i osigurati njegovo tehničko upravljanje. Ona će razviti Nacionalna jedinstvena sučelja kako bi povezala nacionalne granične infrastrukture država članica sa Centralnim sistemom. Agencija će takođe uspostaviti sigurnu Komunikacionu infrastrukturu između Centralnog sistema i Nacionalnih jedinstvenih sučelja, javnu web stranicu i mobilnu aplikaciju za mobilne uređaje koju će koristiti podnosioci zahtjeva u svrhu podnošenja zahtjeva, te web servis kojim se omogućava komunikacija između ETIAS-a i podnosilaca zahtjeva, kao i sa prevoznicima.

Šta će putnici kojima nije potrebna viza morati uraditi prije putovanja?

Putnici će morati podnijeti online zahtjev putem za to određene web stranice ili aplikacije za mobilne uređaje. Popunjavanje zahtjeva ne bi trebalo da traje duže od 10 minuta niti bi za popunjavanje trebao biti potreban neki dokument osim putne isprave (pasoša ili drugog ekvivalentnog dokumenta). U slučaju nemogućnosti da se napravi zahtjev (usljed uzrasta, nivoa pismenosti, pristupa informacionim tehnologijama i sposobnosti korištenja istih) zahtjev može podnijeti neko treće lice.

Svi podnosioci zahtjeva stariji od 18 godina će za svaki zahtjev trebati izvršiti elektronsko plaćanje registracije u iznosu od 5 eura. Ovaj postupak (i plaćanje) će se morati obnoviti samo po isteku važenja putnog odobrenja. Metode elektronskog plaćanja će voditi računa o tehnološkom razvoju i njegovoj dostupnosti u zemljama bezviznog režima kako se ne bi ometali državljani trećih zemalja izuzetih od obaveze posjedovanja vize, koji možda nemaju pristup određenim načinima plaćanja prilikom podnošenja zahtjeva za ETIAS odobrenje.

Automatski proces ocjenjivanja počinje nakon što je potvrđen prijem uplate. Ogromna većina podnosilaca zahtjeva (očekuje se da će taj procenat biti veći od 95% svih slučajeva) će automatski dobiti odobrenje (kad nema poklapanja informacija na pretraženim bazama podataka, određenoj ETIAS nadzornoj listi ili u odnosu na jasno definisana pravila provjere) koji će im biti dostavljen u samo par minuta nakon izvršenog plaćanja. Ako dođe do poklapanja podataka, ili neodlučenog ishoda automatskog procesa, Centralna jedinica u Evropskoj graničnoj i obalnoj straži, ili tim države članice, provodi ručnu obradu zahtjeva. To može i do 72 sata produžiti vrijeme dobijanja odgovora za državljane trećih zemalja izuzetih od obaveze posjedovanja vize. U veoma izuzetnim okolnostima, od podnosioca zahtjeva se mogu zatražiti dodatne informacije i koraci, ali u svim slučajevima se konačna odluka donosi u roku od dvije sedmice od dana podnošenja zahtjeva.

Od nekih približno 5% zahtjeva u pogledu kojih dođe do poklapanja ili višestrukog poklapanja podataka, očekuje se da će njih 3 do 4% dobiti pozitivnu odluku nakon što ETIAS Centralna jedinica provjeri podatke, dok se ostalih 1 do 2% prebacuju ETIAS Nacionalnim jedinicama na ručnu obradu.

Nakon odluke, podnosiocu zathjeva se daje odgovor putem e-maila uz važeće putno odobrenje, ili obrazloženje odbijanja zahtjeva.

Šta se dešava u slučaju odbijanja zahtjeva za izdavanje putnog odobrenja ETIAS?

Ako je zahtjev za putno odobrenje odbijen, podnosilac zahtjeva uvijek ima pravo žalbe. Žalba se pokreće u državi članici koja je donijela odluku o zahtjevu, te u skladu sa nacionalnim zakonom date države članice. Podnosilac zahtjeva se obavještava o tome koji je državni organ nadležan za obradu i odluku o odobrenju njegovog putovanja i daju mu se informacije o postupku po žalbi. Ako putnik smatra da se s njim nije postupalo pravično on takođe ima pravo da traži pravnu zaštitu ili da zahtijeva pristup informacijama putem tog državnog organa.

Koliko dugo važi ETIAS putno odobrenje?

Period važenja ETIAS putnog odobrenja je 5 godina (ili do isteka važenja putne isprave).

Koje su obaveze prevoznika?

Prije ukrcavanja, avio i morski prevoznici, kao i prevoznici koji prevoze grupe kopnom, bit će u obavezi da provjere i status putne isprave neophodne za ulazak u šengensko područje kao i da državljanin treće države koji ne mora posjedovati vizu ima važeće odobrenje putovanja izdato od strane ETIAS-a.

Šta će se desiti na graničnom prelazu?

Po dolasku na granični prelaz u šengenskom području, granični službenik će elektronski pročitati podatke iz putne isprave te time pokrenuti pretragu u različitim bazama podataka kako je to i predviđeno Zakonom o šengenskim granicama, uključujući i upit ETIAS-u kad se radi o putnicima koji su izuzeti od obaveze posjedovanja vize.

• Ako nema važećeg ETIAS odobrenja putovanja, granična služba će odbiti ulazak te u EES upisati putnika i odbijanje ulaska.
• Ako postoji validno odobrenje putovanja, postupak granične kontrole se odvija prema postojećem Zakonu o šengenskim granicama. Kao rezultat tog postupka, putniku može biti odobren ulazak u šengensko područje ili mu se ulazak odbija prema uslovima definisanim Zakonom o šengenskim granicama.

Može li izdato putno odobrenje biti ukinuto?

Iako odobrenje putovanja važi 5 godina, ono može biti ukinuto ili poništeno ako više ne važe uslovi za izdavanje putnog odobrenja.

Koliko će koštati razvoj ETIAS-a?

Kako bi bio što efikasniji, ETIAS će biti izgrađen na osnovu postojećih informacionih sistema koje treba konsultovati, na interoperabilnost između njih (EES, SIS, VIS, podaci Europola, Eurodac i ECRIS) kao i na ponovnom korištenju komponenti koje su razvijene za te informacione sisteme, naročito EES. Razvoj i primjena EES-a i ETIAS-a treba da se odvijaju zajedno i paralelno, što će osigurati značajne uštede za uspostavu i rad ETIAS-a.

Troškovi razvoja ETIAS-a se procjenjuju na 212,1 milion eura a prosječni godišnji troškovi rada na 85 miliona eura. ETIAS će biti finansijski samoodrživ obzirom da će godišnji troškovi rada biti pokriveni prihodom od registracija.

Kakav je teritorijalni obim ETIAS-a?

ETIAS predstavlja razvoj šengenske pravne stečevine i primjenjivat će se na države članice koje su dio šengenskog područja, uključujući i one države članice koje još u potpunosti ne primjenjuju šengenske propise, odnosno Hrvatsku, Kipar, Bugarsku i Rumuniju, te na pridružene šengenske države Island, Norvešku, Švicarsku i Lihtenštajn. Ujedinjeno Kraljevstvo i Irska nisu dio šengenskog područja i neće učestvovati u procesu usvajanja Uredbe, niti ih ona obavezuje, niti je predmet primjene. Danska ne učestvuje u usvajanju Uredbe ali, u roku od šest mjeseci nakon što Vijeće donese odluku o Uredbi, može odlučiti da li će je primjenjivati u svom nacionalnom zakonodavstvu.

Kada će ETIAS biti spreman?

Očekuje se da će ETIAS biti operativan već 2020. godine.

Njegov razvoj će se oslanjati na uspostavljanje predloženog Sistema ulaska/izlaska (EES) o kojem trenutno pregovaraju Vijeće i Evropski parlament, a očekuje se da će početi s radom 1. januara 2020.

Koji su sljedeći koraci prijedloga?

Prijedlog Uredbe o uspostavljanju Evropskog sistema informacija i odobravanja putovanja (ETIAS) će sada biti proslijeđen Evropskom parlamentu i Vijeću na usvajanje.

Komisija računa na podršku ko-zakonodavca za uspostavljanje neophodne zakonske osnove u 2017. godini, kako bi se omogućio tehnički razvoj Evropskog sistema informacija i putnih odobrenja od strane eu-LISA-e.

Europa.ba