Ključni nalazi Izvještaja o Bosni i Hercegovini za 2016. godinu

Politički kriteriji

Izborno zakonodavstvo je unaprijeđeno, uz slijeđenje brojnih preporuka OSCE-ODIHR-a, te su lokalni izbori uglavnom sprovedeni na regularan način, uprkos incidentima u nekim općinama koje treba istražiti. Unatoč naporima da se riješi pitanje Mostara, izbori u ovom gradu se nisu mogli održati ove godine. Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine i entitetski parlamenti/skupštine su ostvarili napredak na usvajanju otvorenih reformskih prioriteta, posebice onih koji su proizišli iz Reformske agende. Saradnja između parlamenata/skupština na državnoj, entitetskoj i razini Brčko distrikta je poboljšana. Međutim, njihova uloga i kapaciteti u procesu EU integracija se trebaju dodatno unaprijediti. Saradnja između Vijeća ministara BiH i entitetskih vlada je bila učinkovita u pogledu Reformske agende, čija se provedba treba nastaviti. Vijeće ministara je u avgustu usvojilo mehanizam koordinacije o pitanjima koja se tiču EU. Strateški program za usklađivanje zakonodavstva BiH sa pravnom stečevinom EU tek treba usvojiti.

Ustav Bosne i Hercegovine je i dalje neusklađen sa Evropskom konvencijom o ljudskim pravima, kako i stoji i presudi u predmetu Sejdić-Finci. Odluke Ustavnog suda se tek trebaju sprovesti diljem zemlje.

Iako je postignut određeni napredak na uspostavljanju institucionalnih mehanizama za saradnju između vlasti i organizacija civilnog društva, treba se uspostaviti i strateški okvir za saradnju sa civilnim društvom.

Bosna i Hercegovina se nalazi u ranoj fazi reforme svoje javne uprave. Zabilježeno je nazadovanje u izmjenama zakonskog okvira za državnu službu u Federaciji, čime je povećan rizik za politizaciju. Usklađen pristup u razvoju politika i koordinacije između različitih dijelova uprave još uvijek u velikoj mjeri izostaje. Potrebno je usvajanje novog strateškog okvira za javnu upravu, kao i strategija za upravljanje javnim finansijama.

Pravosudni sistem Bosne i Hercegovine ima određeni nivo spremnosti. Određeni napredak je postignut na odgovornosti i integritetu. Akcioni plan koji je potreban za provedbu Strategije za reformu pravosuđa za 2014.-2018. tek treba da bude usvojen. Politički motivisane prijetnje pravosuđu od strane nekih političara u zemlji su nastavljene. Nezavisnost pravosuđa i dalje treba jačati.

U Bosni i Hercegovini postoji određeni nivo spremnosti za borbu protiv korupcije. Određeni napredak je postignut usvajanjem akcionih planova na različitim nivoima vlasti, ali njihova fragmentacija čini provedbu manje učinkovitom. Korupcija je i dalje prisutna u mnogim oblastima i nastavlja predstavljati ozbiljan problem. Izraženo političko opredjeljenje po ovom pitanju se nije realizovalo u konkretne rezultate.

Što se tiče borbe protiv organizovanog kriminala, Bosna i Hercegovina posjeduje određeni nivo spremnosti. Određeni napredak je postignut na poboljšavanju međuagencijske saradnje. Međutim, finansijske istrage treba ubrzati. Borba protiv organizovanog kriminala je i dalje od suštinskog značaja za suzbijanje kriminalne infiltracije u politički, pravni i ekonomski sistem zemlje. Bosna i Hercegovina još uvijek treba da ispuni međunarodne standarde u borbi protiv pranja novca i borbi protiv finansiranja terorizma. Bosna i Hercegovina je ozbiljno pogođena fenomenom stranih terorističkih boraca i radikalizacijom. Bosna i Hercegovina je već poduzela važne mjere ne rješavanju ovog problema, koje se trebaju dupuniti daljnjim koracima na identifikaciji, sprječavanju i prekidu protoka stranih terorističkih boraca koji putuju u konfliktna područja poput Iraka i Sirije.

Daljnji rad je potreban na rješavanju pitanja ljudskih prava i prava manjina. Određeni napredak je postignut, posebice usvajanjem izmjena i dopuna Zakona o zabrani diskriminacije. Znatna poboljšanja strateškog, pravnog, institucionalnog i političkog okvira za poštivanje ljudskih prava cjelokupno su i dalje potrebna.

Postoji određeni nivo spremnosti po pitanju slobode izražavanja. Međutim, nije bilo napretka u ovoj oblasti. Slučajevi političkog pritiska i zastrašivanja novinara zahtijevaju adekvatno pravno praćenje. Finansijska stabilnost javnog radiotelevizijskog sistema preostaje da se riješi, kao i problem nedostatka transparentnosti vlasničkih struktura medija.

U pogledu regionalne saradnje, zemlja je nastavila da aktivno učestvuje u regionalnim inicijativama. Bosna i Hercegovina je preuzela predsjedavanje Centralno-evropskom inicijativom u januaru.

Ekonomski kriteriji

Bosna i Hercegovina je još uvijek u ranoj fazi razvoja funkcionalne tržišne ekonomije. Određeni napredak je postignut u modernizaciji radnog zakonodavstva, poboljšanju poslovnog okruženja, te rješavanju slabosti u finansijskom sektoru u okviru dogovorene Reformske agende. Međutim, javni sektor je neučinkovit, a razvoj privatnog sektora je spor. Snažna i kontinuirana politička podrška za brzu provedbu prijeko potrebnih strukturalnih reformi, u skladu sa dogovorenom Reformskom agendom, će biti ključna.

Bosna i Hercegovina je u ranoj fazi u izgradnji kapaciteta da se nosi s konkurentskim pritiscima i tržišnim snagama unutar Evropske unije. Nije bilo napretka na poboljšanju konkurentnosti zemlje, ali je provedba mjera iz Reformske agende u toku.

Zakonodavstvo EU

Što se tiče približavanja evropskim standardima, postoji određeni nivo spremnosti u oblastima javnih nabavki i unutrašnjeg tržišta. Zemlja je postigla određeni nivo spremnosti u oblasti transporta; usvajanje Okvirne transportne strategije na državnom nivou u julu je iskorak za zemlju u pogledu ostvarivanja koristi iz Connectivity agende. Strategije za cijelu zemlju u oblasti poljoprivrede, energetike i okoliša se tek trebaju usvojiti. Također su potrebni daljnji održivi napori u pogledu pravosuđa, pitanja slobode i sigurnosti, konkurentnosti, industrije i malih i srednjih preduzeća, poljoprivrede, politika za okoliš i klimatske promjene, energetike, te informacijskog društva i medija. Rezultati Popisa stanovništava i domaćinstava sprovedenog u oktobru 2013. godine, objavljeni su 30. juna 2016. godine, u skladu sa međunarodnim standardima i preporukama.

Ključni datumi

1999. godina: Evropska unija predložila novi Proces stabilizacije i pridruživanja za zemlje jugoistočne Europe;

juni 2000. godine: Prema Evropskom vijeću, sve zemlje u Procesu stabilizacije i pridruživanja su potencijalni kandidati za članstvo u EU;

juni 2003. godine: Sastanak u Solunu; potvrđena perspektiva Evropske unije za Zapadni Balkan;

juni 2008. godine: Potpisivanje SSP-a i Privremenog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima;

decembar 2010. godine: Bezvizni režim za područje Šengena za građane Bosne i Hercegovine;

juni 2011. godine: Pokretanje Strukturiranog dijaloga o pravosuđu s ciljem daljeg konsolidiranja pravosudnog sistema u Bosni i Hercegovini;

septembar 2011. godine: Jačanje uloge EU u Bosni i Hercegovini nakon razdvajanja mandata specijalnog predstavnika Evropske unije iz Ureda visokog predstavnika;

juni 2012. godine: Pokretanje Dijaloga na visokoj razini o procesu pristupanja radi ispunjavanja zahtjeva EU vezanih za pristupanje;

juni 2015. godine: Stupanje na snagu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju;

februar 2016. godine: Bosna i Hercegovina podnijela aplikaciju za članstvo u EU;

septembar 2016. godine: Vijeće EU pozvalo Evropsku komisiju da dostavi Mišljenje o meritumu aplikacije Bosne i Hercegovine za članstvo u EU.

Više informacija:

Izvještaj o Bosni i Hercegovini:

http://archive.europa.ba/wp-content/uploads/2016/11/20161109_report_bosnia_and_herzegovina.pdf

Europa.ba