Ulaganje u kreativnost: na Filmskom festivalu u Cannesu proslavljena 25. godišnjica programa MEDIA

U okviru EU-ova programa MEDIA, pokrenutog 1991., do sada je u europsku kreativnost i kulturnu raznolikost uloženo više od 2,4 milijarde eura. Program je pridonio stvaranju velikog broja filmova u Europi i njihovoj međunarodnoj distribuciji.

Ovogodišnji Filmski festival u Cannesu izvrsna je prigoda za proslavu 25. godišnjice EU-ova programa MEDIA, namijenjenog potpori audiovizualnoj industriji. U selekciji su i ove godine dobro zastupljeni filmovi financirani sredstvima iz tog programa: za nagradu Zlatna palma natječe se 21 film, a ove je godine njih devet financirano sredstvima iz programa MEDIA, među ostalim i filmovi redatelja Kena Loacha, Pedra Almodóvara, Cristiana Mungiua i braće Dardenne. U posljednjih 25 godina Zlatnom palmom, Velikom nagradom ili nagradom za najboljeg redatelja (vidi informativni članak) nagrađeno je 40 filmova financiranih sredstvima iz programa MEDIA.

Gosti Filmskog festivala u Cannesu ove će godine biti i potpredsjednik Europske komisije Ansip i povjerenik Oettinger, a sudjelovat će u raspravama o postignućima programa MEDIA i načinima na koji se audiovizualni sektor EU-a, u kojem je zaposleno više od 1,3 milijuna ljudi, može dodatno ojačati u okviru strategije EU-a za uspostavu jedinstvenog digitalnog tržišta.

Potpredsjednik zadužen za jedinstveno digitalno tržište Andrus Ansip izjavio je: Program MEDIA imao je ključnu ulogu u predstavljanju europskih filmova novoj publici u inozemstvu. Moramo iskoristiti taj uspjeh i s pomoću odgovarajućeg okvira EU-a poticati protok sadržaja u Europi. Digitalna postignuća izvor su mogućnosti i izazova za audiovizualni sektor. Nužno je pronaći zajednička rješenja kako bismo potaknuli legalnu ponudu na internetu i suzbili piratske sadržaje. Iznimno se veselim razgovorima s filmskim stvarateljima u Cannesu.

Günther H. Oettinger, povjerenik za digitalno gospodarstvo i društvo, izjavio je: Program MEDIA postao je oznaka kvalitete za europske filmove. Ponosan sam što je ove godine gotovo polovina filmova u konkurenciji za nagradu Zlatna palma financirano sredstvima iz programa MEDIA. Taj se program neprekidno prilagođava potrebama sektora. U lipnju ćemo pokrenuti jamstveni instrument kojim će se iznos od 121 milijuna € staviti na raspolaganje audiovizualnim projektima u kulturnom i kreativnom sektoru, a očekuje se da će generirati više od 600 milijuna € bankovnih kredita.

25 godina programa MEDIA

Program MEDIA (pokrata za francuski naziv Mesures pour Encourager le Développement de L'Industrie Audiovisuelle) pokrenut je 1991. Danas je dio EU-ova programa Kreativna Europa. Svake godine njime se osigura potpora za oko 2000 europskih filmova, televizijskih serija i drugih projekata koji se digitalno distribuiraju u kinodvoranama, na televiziji ili u okviru usluga emitiranja na zahtjev. Programom MEDIA omogućeno je osposobljavanje više od 2000 producenata, redatelja i scenarista te im je omogućeno da se prilagode radu s novim tehnologijama.

Njime se pruža potpora u početnim fazama stvaranja filma: ulaganja u razvoj i preprodukciju (npr. pisanje scenarija, financiranje istraživanja, poslovna događanja) odskočna su daska za europske filmske stvaratelje, glumce i tehničare. Sredstva iz programa MEDIA ulažu se i u filmsku distribuciju u inozemstvu (kinematografska distribucija i usluge emitiranja na zahtjev), čime se podupire europska kulturna raznolikost, a potpora je dostupna i za titlovanje, sinkronizaciju, oglašavanje i sufinanciranje mreža kinematografa koji prikazuju europski sadržaj.

Zahvaljujući programu europska kinematografija dobila je novu publiku. U 2014. od svih kino-ulaznica u Europi njih 33,2 % prodano je za europske filmove, što je porast sa 25,4 % u 2010. Zahvaljujući uspjehu svojih djela u inozemstvu, rast bilježe i filmska industrija i tržišta u nastanku u sjevernoj, središnjoj i istočnoj Europi.

Za proslavu 25. godišnjice programa MEDIA nizom videouradaka odat će se počast europskim audiovizualnim djelima koja bude našu maštu, i to pod sloganom „svi mi volimo priče”. Na internetu su dostupna i iskustva koja su podijelili filmski stvaratelji, producenti i glumci.

MEDIA i filmski festival u Cannesu

Od 1991. četrdeset filmova financiranih u okviru programa MEDIA nagrađeno je Zlatnom palmom, Velikom nagradom ili nagradom za najboljeg redatelja, a dodijeljena im je potpora u ukupnom iznosu od 20 milijuna €. U Cannesu je ove godine potporu iz programa MEDIA primilo devet filmova od njih 21 koliko ih je službenoj konkurenciji. Riječ je o sljedećim filmovima:

­          Toni Erdmann redateljice Maren Ade

­          Julieta redatelja Pedra Almodóvara

­          La Fille Inconnue redatelja Jean-Pierrea i Luca Dardennea

­          Ma Loute (Slack Bay) redatelja Bruna Dumonta

­          Rester Vertical redatelja Alaina Guiraudieja

­          Mal de Pierres redateljice Nicole Garcije

­          I, Daniel Blake redatelja Kena Loacha

­          Bacalaureat (Graduation) redatelja Cristiana Mungiua

­          Sieranevada redatelja Cristija Puiua

U razvoj ili distribuciju tih filmskih djela u okviru programa MEDIA uloženo je ukupno više od 1,64 milijuna €.

U okviru različitih programa Filmskog festivala u Cannesu te u paralelnim natjecateljskim programima kao što su Quinzaine des Réalisateurs i Semaine de la Critique nominirana su ukupno 22 filma financirana sredstvima iz programa MEDIA. U tri četvrtine slučajeva riječ je o koprodukcijama u kojima su sudjelovali producenti iz 15 europskih zemalja.

Potpredsjednik za jedinstveno digitalno tržište Andrus Ansip i povjerenik za digitalno gospodarstvo i društvo Gunther H. Oettinger boravit će u Cannesu za vrijeme festivala te će se susresti s dionicima kako bi razgovarali o tekućim potrebama sektora i zakonodavnim mjerama koje se poduzimaju u okviru strategije jedinstvenog digitalnog tržišta. Od 13. do 18. svibnja u promotivnom prostoru programa MEDIA u Cannesu održat će se niz razgovora i okruglih stolova posvećenih ključnim problemima s kojima se susreću stručnjaci iz audiovizualnog sektora, primjerice razvoj publike, internetska distribucija ili promicanje kulturnog naslijeđa. Za 16. svibnja planirana je cjelodnevna razmjena mišljenja na temu financiranja europskih filmova. Više informacija o programu možete pronaći ovdje.

Kreativnost na jedinstvenog digitalnom tržištu

EU-ova strategija jedinstvenog digitalnog tržišta uključuje mjere za jačanje europskih kulturnih i kreativnih industrija, poboljšanje protoka sadržaja i pomoć filmskim i audiovizualnim stvarateljima da svojim uradcima dosegnu širu publiku u inozemstvu. To su neki od ciljeva prijedloga o prenosivosti audiovizualnog i internetskog sadržaja te plana u području autorskog prava koji su predstavljeni u prosincu 2015. (priopćenje za tisak). U nadolazećim tjednima Komisija će predstaviti prijedlog o ažuriranju direktive o audiovizualnim uslugama i smjernice politike u području internetskih platformi. Do kraja godine bit će predstavljene dodatne mjere za osuvremenjivanje EU-ova okvira u području autorskog prava i za uklanjanje problema piratskih sadržaja.

Komisija će u lipnju pokrenuti jamstveni instrument za kulturni i kreativni sektor kako bi pružila osiguranje financijskim posrednicima koji nude financiranje za kulturne i kreativne inicijative. Jamstvenim će instrumentom u ime Komisije upravljati Europski investicijski fond, a služit će za potporu MSP-ovima te mikro, malim i srednjim organizacijama u kulturnom i kreativnom sektoru.

Više informacija

Pitanja i odgovori o programu MEDIA

Informativne stranice o programu MEDIA po državama

Informativni članak o programu MEDIA

Informativni članak o nagradama koje su na Filmskom festivalu u Cannesu dodijeljene filmovima financiranima sredstvima iz programa MEDIA

Videozapisi

U društvenim medijima

#MEDIA25

#DigitalSingleMarket

@MEDIAprogEU

Facebook stranica programa Kreativna Europa

 

Europa.ba