Zaključci Europskog vijeća, 17. i 18. ožujka 2016.

I. MIGRACIJE

1. Europsko vijeće potvrđuje svoju sveobuhvatnu strategiju za rješavanje migracijske krize. Danas je na snazi nekoliko elemenata našeg zajedničkog europskog pristupa i oni daju rezultate. Rad na drugim elementima marljivo se nastavlja kako bi ih se što prije moglo provesti. Ponovno stjecanje kontrole nad našim vanjskim granicama i dalje će ostati prioritet.

2. Slijedom odluka šefova država ili vlada od 7. ožujka i u kontekstu zajedničkog akcijskog plana s Turskom i njegova širenja Europsko vijeće poziva na:

  • pojačani rad u vezi s centrima za prihvat i registraciju; ostvaren je znatan napredak kako bi svi centri postali u potpunosti operativni i kako bi se povećali kapaciteti za prihvat i s tim bi naporima trebalo nastaviti uz punu pomoć EU-a, uključujući potporu grčkim strukturama za azil;
  • upotrebu svih sredstava za potporu grčkim kapacitetima za vraćanje nezakonitih migranata u Tursku u kontekstu grčko-turskog protokola o ponovnom prihvatu i sporazuma EU-a i Turske o ponovnom prihvatu od 1. lipnja 2016. Države članice izražavaju svoju spremnost da Grčkoj u kratkom roku osiguraju potrebne resurse, uključujući graničnu stražu, stručnjake za azil i usmene prevoditelje. Europsko vijeće traži od Komisije da koordinira svu potrebnu potporu za Grčku s ciljem potpune provedbe Izjave EU-a i Turske te da razvije operativni plan. Komisija će zajedno s državama članicama i agencijama koordinirati i organizirati potrebne strukture potpore s ciljem njegove učinkovite provedbe. Komisija će redovito izvješćivati Vijeće o njegovoj provedbi;
  • hitnu potporu koju treba osigurati s ciljem pomoći Grčkoj kako bi se uhvatila ukoštac s humanitarnim stanjem. Brzo donošenje uredbe o hitnoj potpori važan je korak u tom pogledu. Prijedlog izmjene proračuna koji je podnijela Komisija trebao bi se donijeti bez odgode. Države članice pozivaju se da odmah daju doprinose u okviru Mehanizma za civilnu zaštitu te da pruže bilateralnu humanitarnu pomoć;
  • ubrzanje premještanja iz Grčke, što uključuje obavljanje potrebnih sigurnosnih provjera; s obzirom da je prema izvješću Komisije od 16. ožujka broj podnesenih zahtjeva sada veći od broja ponuđenih mjesta, države članice trebale bi brzo ponuditi više mjesta, u skladu s postojećim obvezama.

3. Europsko vijeće prima na znanje komunikaciju Komisije “Sljedeći operativni koraci u suradnji EU-a i Turske u području migracija”, posebno u pogledu načina na koji se zahtjevi za azil migranata koji prelaze iz Turske u Grčku mogu proglasiti neprihvatljivima na temelju koncepta “prve zemlje azila” ili “sigurne treće zemlje”, u skladu s europskim i međunarodnim pravom.

4. Europsko vijeće ponovno ističe da se Izjavom EU-a i Turske ne uspostavljaju nove obveze država članica u pogledu premještanja i preseljenja.

5. EU ponovno ističe da od Turske očekuje da poštuje najviše standarde u pogledu demokracije, vladavine prava, poštovanja temeljnih sloboda, uključujući slobodu izražavanja.

6. Europsko vijeće ponovno potvrđuje svoju potporu Jordanu i Libanonu. Poziva na brzu isplatu obveza i paktove EU-a koje treba finalizirati kako bi se poboljšala potpora izbjeglicama i zajednicama domaćinima u obje zemlje.

7. Europsko vijeće poziva na jačanje suradnje sa zemljama zapadnog Balkana na rješavanju migracijske krize i doprinošenju ciljevima Europskog vijeća.

8.  Slijedom zaključaka iz veljače 2016. Europsko vijeće poziva Europsku investicijsku banku da na njegovu sastanku u lipnju predstavi posebnu inicijativu usmjerenu na brzo mobiliziranje dodatnih financijskih sredstava za potporu održivom rastu, ključnoj infrastrukturi te socijalnoj koheziji u zemljama južnom susjedstvu i zemljama zapadnog Balkana.

9. Europsko vijeće izuzetno budno pazi na moguće nove rute za nezakonite migrante i poziva na poduzimanje svih mjera koje bi s obzirom na to mogle postati potrebne. U tom kontekstu ključna ostaje borba protiv krijumčara ljudi posvuda i svim odgovarajućim sredstvima. EU je spreman poduprijeti vladu nacionalnog jedinstva kao jedinu legitimnu vladu Libije, među ostalim, na njezin zahtjev, ponovno uspostaviti stabilnost, boriti se protiv terorizma i upravljati migracijama na središnjem Sredozemlju.

10. Europsko vijeće ponovno potvrđuje svoje prethodne zaključke o različitim elementima sveobuhvatne strategije i zadovoljno je napretkom u vezi s prijedlogom o europskoj graničnoj i obalnoj straži, koji bi što prije trebalo usvojiti. Nastavit će se i s radom na budućem ustroju migracijske politike EU-a, uključujući Uredbu iz Dublina.

II. RADNA MJESTA, RAST I KONKURENTNOST

11. Kako bi usmjerilo rasprave Vijeća o europskom semestru 2016., Europsko vijeće podržalo je prioritetna područja politika Godišnjeg pregleda rasta: ponovno pokretanje ulaganja, provedbu strukturnih reformi radi modernizacije naših gospodarstava i vođenje odgovornih fiskalnih politika. Države članice te će prioritete ugraditi u svoje predstojeće nacionalne programe reformi i programe stabilnosti ili konvergencije. Takve će politike doprinijeti postavljanju stabilnijih temelja za tekući gospodarski oporavak i poticanju rasta i zapošljavanja. Europsko vijeće prima na znanje savjetovanje Komisije o socijalnim pitanjima te naglašava važnost tržištâ rada i sustavâ socijalne pomoći koji dobro funkcioniraju.

12. Europsko vijeće raspravljat će o postignutom napretku u radu na dovršetku ekonomske i monetarne unije na sastanku u lipnju. Usvojit će i Program za provedbu svih aspekata jedinstvenog tržišta, među ostalim o ostvarivanju strategija Komisije za jedinstveno tržište, jedinstveno digitalno tržište i tržišta kapitala, s ciljem potpunog iskorištavanja njegova neiskorištenog potencijala za rast i produktivnost.

13. U svjetlu teške situacije u kojoj se nalazi europski sektor čelika, u kontekstu viška kapaciteta na globalnoj razini, Europsko vijeće poziva Vijeće da brzo preispita Komunikaciju Komisije s ciljem odgovaranja na taj izazov snažnim mjerama.

14. Europsko vijeće prima na znanje položaj poljoprivrednika, osobito u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda te sektoru svinja, koji su teško pogođeni padom cijena. Poziva Komisiju da brzo djeluje slijedom rezultata sastanka Vijeća (poljoprivreda) 14. ožujka. Pomno će pratiti razvoj u tom tako važnom sektoru za Europu.

15. Europsko vijeće prima na znanje namjeru Komisije da uskoro objavi komunikaciju o akcijskom planu o PDV-u. Pozdravlja namjeru Komisije da uključi prijedloge za povećanu fleksibilnost za države članice u odnosu na smanjene stope PDV-a, čime bi se državama članicama pružila mogućnost uvođenja nulte stope PDV-a za higijenske proizvode.

III. KLIMA I ENERGETIKA

16. Europsko vijeće pozdravlja Komisijino podnošenje paketa o energetskoj sigurnosti, kao i komunikacije “Razdoblje nakon Pariza”. Europsko vijeće potiče zakonodavce da prioritet daju nastavku rada na prijedlozima za pojačavanje energetske sigurnosti EU-a na temelju svojih prethodnih zaključaka i relevantnih strategija koje je odobrilo Europsko vijeće. Ujedno je podsjetilo na važnost potpuno funkcionalnog i međupovezanog energetskog tržišta. Na temelju komunikacije o klimi naglašava predanost EU-a smanjenju domaćih emisija stakleničkih plinova, povećanju udjela energije iz obnovljivih izvora i poboljšanju energetske učinkovitosti, kako je dogovoreno na sastanku Europskog vijeća u listopadu 2014. Prilagodba zakonodavstva kako bi se proveo taj okvir i dalje je prioritet. Europsko vijeće poziva Komisiju da brzo predstavi sve preostale relevantne prijedloge u tu svrhu radi hitrog pokretanja zakonodavnog procesa. Europsko vijeće sa zadovoljstvom očekuje potpisivanje Pariškog sporazuma u New Yorku 22. travnja te ističe potrebu da Europska unija i njezine države članice mogu što prije i na vrijeme ratificirati Pariški sporazum kako bi bile ugovorne stranke odmah od njegova stupanja na snagu.

Europa.ba