Potrošači – Zaštitite se od online prevara u vrijeme praznika

12% internet korisnika u cijeloj EU je bilo žrtva online prevara, a 8% njih je imalo problem sa krađom identiteta, navodi se u novom izvještaju Centra evropske potrošačke mreže (European Consumer Centre Network – ECC-Net) koji se bavi prevarama sa kojima se u online kupovini susreću potrošači. Izvještaj je fokusiran na prekogranične prevare u e-trgovini i kako se potrošači mogu zaštiti od online prevara. Izvještaj je pripremljen na osnovu žalbi potrošača dostavljenih Centru tokom 2012. godine.

Komesar EU za potrošačku politiku Neven Mimica je rekao: “Online kupovina je u procvatu s obzirom da potrošači koriste jedinstveno digitalno tržište, ali je i rizik od prevare takođe u porastu. Izvještaj EEC-a je blagovremeni podsjetnik potrošačima da treba da “kupuju pametno” kako bi izbjegli zamke prevaranata.”

Procjenjuje se da su uštede od online kupovine negdje oko 11.7 milijardi eura, što je jednako 0.12% BDP-a Unije. Ipak, mnogi potrošači su odustali. Studije pokazuju da 62% potrošača navode strah od prevare kao razlog zašto ne kupuju online.

Po rezultatima Eurobarometra o Cyber sigurnosti, internet korisnici su prijavili najveću stopu online prevara u Poljskoj (18%), Mađarskoj (17%), Malti (16%) i Ujedinjenom kraljevstvu (16%) dok je to rijeđe kod anketiranih u Grčkoj (3%), Sloveniji (6%) i Španiji (7%).

Izvještaj ističe nekoliko savjeta i trikova koji mogu biti korisni u izbjegavanju online prevara. Naprimjer, uvijek koristite bezbjedne metode plaćanja i nikad ne prebacujte gotovinu. Savjeti uključuju i preporuke kako skenirati nepoznate online trgovce i šta učiniti ako postanete žrtva prevarantske stranice. Kao najčešću vrstu prevare (70%), Centar naglašava one u kojima stranica zahtijeva prenos novca, a nikad ne isporuči ponuđene proizvode. Drugi najčešći oblik prevare koji je spomenulo 45% učesnika ankete odnosi se na korištena vozila kojima se trguje online, a potom slijedi prodaja falsifikovane robe i lažne prodaje ulaznica. Izvještaj analizira i novonastali problem online prevara korištenjem zlonamjernih softvera usmjerenih na mobilne telefone i prevare koje uključuju web stranice za igrice i upoznavanje.

ECC-Net je evropska mreža koja evropskim građanima – potrošačima pruža profesionalne i besplatne savjete u prekograničnim problemima kao, na primjer, za putovanje u drugu zemlju ili za e-trgovinu.
ECC-Net obuhvata 30 zemalja, sve EU članice te Norvešku i Island.

Za više informacija, uključujući pristup punom izvještaju ECC-Net “Prevare u prekograničnoj e-trgovini” pogledajte: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/news_en.htm

Europa.ba